-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

چرا خداوند متعال، تعداد دقيق اصحاب كهف را در قرآن كريم بيان نفرموده؟

همان گونه كه در پاسخ نامه پيشين متذكر شديم، با توجه به اين كه قران كريم، كتاب هدايت و انسان سازي است و حتي در بيان سرگذشت اقوام و گروههاي گذشته، هدفش عبرت آموزي بوده نه صرف تاريخ نگاري، از همين رو، ذكر تعداد دقيق اصحاب كهف از حوزه هدايت گري قرآن بيرون است; زيرا دانستن و يا ندانستن تعداد آنان تأثيري در هدايت انسان ندارد. آن چه مهم است هدف و انگيزه خود اصحاب كهف و مهمتر از آن انگيزه خداوند متعال ازخواب سيصدسالة آنان است، كه اين مطلب به روشني در آية 21 سورة كهف بيان شده است; ميفرمايد: وَ كَذَ َلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوَّاْ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ لاَرَيْبَ فِيهَآ...;(كهف،21) و اين چنين مردم را متوجّه حال آنها كرديم، تا بدانند وعده ]رستاخيز[ خداوند حقّ است و در پايان جهان و قيام قيامت شكي نيست.

در همان زمان، عدهاي تلاش ميكردند تا اين ماجرا، كه نمودي از قيامت و معاد است، به زودي به دست فراموشي سپرده شود و در برابر مؤمنان، به جهت زنده نگاه داشتن ياد و خاطرة آنان، آنجا را مسجد قرار دادند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 12، ص 382، دارالكتب الاسلاميه.)

و اگر قرآن كريم، خبر از اختلاف مردم در تعداد اصحاب كهف را بيان ميدارد، به جهت اين است كه روش و منطق برخي يهوديان لجوج را بيان كند كه بر روي مسائل فرعي و غيرضرور يك واقعه، بدون هيچ پايه و اساسي (رجماً بالغيب)، پافشاري و اظهار نظر ميكنند تا از اصل واقعه و انگيزة آن انحراف و غفلت پدپد آيد; از همين رو، قرآن به پيامبر اكرمميفرمايد: بگو پروردگار من از تعداد آنها آگاهتر است... بنابراين دربارة آنها جز با دليل، سخن مگوي و از هيچ كس پيرامون آنها سؤال منما. (كهف، 22)

روشن است كه بر طبق آموزههاي اعتقادي ما، اهل بيتآگاه به تمامي معارف قرآن بودهاند هم چنان كه در همين آيه خداوند ميفرمايد: تنها گروه كمي تعداد آنها ]اصحاب كهف[ را ميدانند. همان گونه كه در پاسخ قبل گذشت، احاديث زيادي دلالت بر اين ميكند كه تعداد اصحاب كهف هفت نفر بوده است.(ر.ك: تفسير نورالثقلين، ابن جمعة الحويزي، ج 4، ص 277، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.